Rekordowe wyniki eksportu regionu Andaluzji

W pierwszym półroczu 2020 r. wartość eksportu rolno-spożywczego Regionu Andaluzji osiągnęła 6536 mln euro, co jest najwyższą wartością od czasu istnienia oficjalnych danych (1995 r.). Ma to związek                    z rocznym wzrostem o 1,1%.

Według danych Extenda-Andalusian Agency for Foreign Promotion, tym rekordem region ugruntowuje pozycję lidera w eksporcie hiszpańskiej żywności i napojów, odpowiadając za praktycznie jedno na cztery euro (24,3%) całej sprzedaży krajowej (26 929 mln) w okresie od stycznia do czerwca, o ponad cztery punkty przed Katalonią (20,1%) i ponad dziesięć punktów przed regionem Walencji (13,5%).

W pierwszej połowie 2020 roku warzywa nadal dominowały w sprzedaży w andaluzyjskim sektorze rolno-spożywczym z 2,012 mln; 31% całości i wzrost o 8,2% w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy poprzedniego roku.

Drugie miejsce zajęły owoce z 1855 milionami, 28,4% całości i wzrostem o 3,9%. Na czwartym miejscu, za oliwą z oliwek, znajdują się owoce i warzywa w puszkach z 381 milionami, 5,8% i 5,5% spadkiem.

Prowincje, w których owoce i warzywa mają największy udział w produkcji rolnej, takie jak Almería, Málaga i Granada, są tymi, które odnotowały największy wzrost w tym okresie.

Europa jest głównym celem andaluzyjskiego sektora rolno-spożywczego, a eksport rośnie w pierwszej połowie roku. Jednak najbardziej znaczący wzrost odnotowano w Azji, Afryce i Oceanii.

Największy wzrost odnotowano w Chinach (+ 22,6%), ale andaluzyjski eksport zyskuje na popularności także w Tunezji (obecnie 18. co do wielkości rynek i najszybciej rosnący z 20 największych), z 88% większą sprzedażą i 49 mln ; Australia (17. co do wielkości destynacja), ze wzrostem o 33% do 52 mln; i Maroko (20. miejsce), z 49% wzrostem do 44 mln.

Niemcy są nadal największym rynkiem z 1292 milionami (19,8% całości) i wzrostem o 10,4%. Za nią plasuje się Francja z 864 (13,2%) i wzrostem o 5,2%; Zjednoczone Królestwo, z 718 mln (11%)                                 i wzrostem o 9,4%; Włochy, z 522 mln (8%) i spadkiem o 28,8%; i Holandii, z 493 mln (7,5%) i spadkiem o 0,4%.

Na szóstym miejscu jest Portugalia z 391 mln (6%) i spadkiem o 4,7%, a za nią Stany Zjednoczone z 363 mln (5,6%) i wzrostem o 1,6%; Polska, z 174 mln (2,7%) i wzrostem o 1,2%; Belgia z 151 milionami (2,3%) i spadkiem o 1%, a Chiny na dziesiątym miejscu z 142 milionami i wzrostem sprzedaży o 22,6%.

Źródło: www.freshplaza.com