W ostatnich dwóch tygodniach pojawiły się problemy z podażą pomidorów szklarniowych i długich ogórków, co spowodowało wzrost cen. Powodem takiego stanu rzeczy była chłodna, deszczowa pogoda w Turcji oraz tzw. redukcja popytu, spowodowana wysokimi cenami importowanych pomidorów. U tureckich producentów brakowało towaru, a na placach stał sznur aut, czekających na załadunek. Te problemy pogodowe miały ogromny wpływ na jakość. Kilkunastodniowy transport również nie pozostał bez znaczenia.
Miesiąc: styczeń 2019
Trudna kampania cytrusowa w Hiszpanii
W Almerii ceny owoców cytrusowych są nadal zbyt niskie i niewiele się zmieniło po tym, jak przed kilkoma tygodniami ASAJA (Asociación Agraria de Jóvenes Agricultores) potępiła niskie ceny płacone za pomarańcze, mandarynki i cytryny w prowincji Almeria. W rzeczywistości problem ten zebrał żniwo na wszystkich obszarach produkcji w Andaluzji.
Ta kampania charakteryzuje się wyjątkowo niskimi cenami, a sytuacja w Nowym Roku nie przyniosła poprawy. Ceny pomarańczy regularnie spadają nawet do 15 centów, co jest prawdziwą katastrofą, jak twierdzą producenci. Pod koniec grudnia ubiegłego roku ceny pomarańczy kształtowały się na poziomie 19 centów, a w pierwszych tygodniach 2019 r. cena spadła nawet poniżej 15 centów dla niektórych odmian, co stanowi o 20% mniej niż w ubiegłym roku.
Owoce z napisem jako reklama firmy lub oryginalny pomysł na prezent
Wszyscy spotkaliśmy się już z jabłkami z napisami. Takie jabłka są obecnie dość popularne w okresie świąt, a także stanowią nowy trend prezentowy – nietuzinkowy i bardzo ekologiczny.
Portal www.freshplaza.com prezentuje belgijską firmę, która zajmuje się produkcją i sprzedażą owoców z napisami. Są to jabłka i gruszki ściśle określonych odmian: jabłka odmiany Red Prince, Wellant, Elstar, gruszki: Q-Tee i Conference są uprawiane na 65 hektarach własnej produkcji i z racji swojego wybarwienia znakomicie nadają się do umieszczania na nich napisów. Napisy są różne, w zależności od zamówienia. Coraz bardziej popularne staje się promowanie zdrowego trybu życia z pomocą odpowiedniego jabłka z napisem lub obrazkiem, np. z umieszczonym na owocu zakazem palenia.
Szkolenie na rzeczoznawcę 16-17.01.2019
W programie: szkolenie na rzeczoznawcę w zakresie ustalania klas jakości świeżych owoców i warzyw, oraz szkolenie z zasad pobierania próbek roślin i produktów roślinnych na obecność pozostałości środków ochrony roślin, do oceny jakości i badań fizyko-chemicznych.
Zainteresowanych prosimy o kontakt: krystyna.szymanska@freshquality.pl lub telefonicznie 667909999
Organizator Fresh Quality Krystyna Szymańska