Fresh Plaza donosi, że Anecoop, wiodąca hiszpańska spółdzielnia zajmująca się sprzedażą owoców i warzyw, prezentuje nowy produkt na rynku – zieloną papaję. Jest ona spożywana jako warzywo, ma wysoką wartość odżywczą i jest źródłem witaminy C.

Ten produkt, który jest uprawiany głównie na obszarach o subtropikalnym klimacie śródziemnomorskim, takich jak Almeria i Murcia. Jego uprawa w Hiszpanii trwa przez cały rok, chociaż szczyt produkcji przypada na okres od stycznia do lutego. Jego kolorystyka zewnętrzna i wewnętrzna jest inna niż w przypadku dojrzałej papai. Jego zewnętrzna barwa jest całkowicie zielona i nie ma żółtego odcienia, podczas gdy jej wewnętrzna miazga jest biała zamiast pomarańczowej.

W Europie to wciąż nowość. W Azji, Ameryce Południowej i Środkowej jego konsumpcja jest bardziej rozpowszechniona. Anecoop jest jedną z pierwszych firm, które uprawiają ten produkt w Hiszpanii i wprowadzają go na rynek na kontynencie europejskim, i jest to firma o największym wolumenie, ponieważ firma prognozuje zbiory na tę kampanię na poziomie 500 ton i nadal rośnie.

Zgodnie z oceną żywieniową przeprowadzoną przez Uniwersytet Complutense w Madrycie zielona papaja ma niską wartość energetyczną i stanowi ważne źródło błonnika i witaminy C, ponieważ spożycie 100 g tego owocu dostarcza ponad 45% zalecanego dziennego spożycia tej witaminy.

Osobliwością tego owocu jest to, że zawiera papainę, enzym ułatwiający trawienie białek. Krótko mówiąc, jest to produkt o dużej wartości odżywczej, który można spożywać po ugotowaniu, smażeniu lub jako składnik świeżych koktajli. Może być również ciekawym                       i atrakcyjnym składnikiem sałatek, makaronów, ryżu i deserów.

Źródło: www.freshplaza.com

Na Rynku Hurtowym w Broniszach nastąpiło nieznaczne ożywienie w handlu jabłkami. Na rynku pojawili się również chętni do kupna polskich jabłek handlowcy z Litwy. Dużo było także ciężarówek czekających na załadunek.

Ceny jabłek były różne w zależności od odmiany. Jak podaje portal www.sadyogrody.pl za jabłka z KA takich odmian jak Jonagored, Szampion, Ligol trzeba było zapłacić od 20 do 30 zł za klatkę 15 kg. Jabłka tych odmian są w większości dobrej jakości. Odmiana Gala dostępna była w bardzo małych ilościach. Dominowała Gala Must w cenie zbliżonej do Szampiona, od 25 do 30 zł za klatkę. Gala paskowana była  praktycznie niedostępna- wyceniana była na 35 zł za klatkę. Podobnie sytuacja wyglądała względem odmiany Lobo. Ilości tej odmiany w handlu były nieduże, a cena dosyć wysoka – 45 zł za klatkę.

Spotkać było można także odmianę Empire, po lekkim gradzie, na którą niestety trudno było znaleźć kupca, mimo iż jabłka wyceniane były na 25 zł za klatkę. Najniższe zainteresowanie było odmianą Prince. Jabłka tej odmiany w dużym kalibrze można było kupić poniżej 20 zł.

W handlu najbardziej rozchwytywana nadal jest odmiana Boskoop. Jej ceny są wysokie.  Za ładne owoce trzeba zapłacić 60 zł za klatkę. Boskoop już kilka lat z rzędu cieszy się zainteresowaniem kupujących, a jego cena także od kilku lat utrzymuje się na wysokim poziomie.

Zainteresowanie gruszkami jest spore,  szczególnie odmianą Konferencja. Cena za gruszkę bardzo dobrej jakości to 60-65 zł za klatkę. Trafiały się również „perełki” – gruszka Konferencja, której jakość można określić jako rewelacyjna to koszt  70 zł za klatkę.

Źródło: www.sadyogrody.pl

Jak podaje Fresh Plaza konwencjonalny imbir stanowi około 89% całego importu imbiru do USA. Import kraju wykazuje stały wzrost średnio 8,3% w skali roku. W 2019 roku kraj zaimportował 78505 ton. Stany Zjednoczone zaimportowały łącznie 63392 ton imbiru w okresie od stycznia do sierpnia 2020 roku, czyli o 17% więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku (54100 ton). Wzrost ten jest związany ze zwiększonym spożyciem ze względu na korzystne właściwości imbiru przeciwko COVID-19.

Wiodącym dostawcą imbiru na rynku amerykańskim  są Chiny, ze średnim udziałem na poziomie 77% całego importu. Jednak ich udział spada z 83% w 2013 roku do 76% w 2019 (59555 ton) i 69% w okresie styczeń-sierpień 2020 roku (43729 ton).

Udziały te zostały przejęte przez Brazylię, której eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie około 18% w skali roku. W 2018 roku Brazylia podwoiła swoją podaż do Stanów Zjednoczonych w stosunku do 2017 roku, z 3158 ton do 6488 ton, a w 2019 roku nadal  zwiększała swój wolumen o kolejne 23% i ostatecznie wysłała 7957 ton do USA, wypierając z rynku rosnących dostawców, takich jak Peru i Kostaryka.

Peru jest trzecim co do wielkości dostawcą imbiru do Stanów Zjednoczonych, ze średnią roczną stopą wzrostu na poziomie 15%. Największy wolumen Peru osiągnęło w 2017 roku (5414 ton). Jednak w ciągu najbliższych dwóch lat eksport peruwiańskiego imbiru do USA spadł osiągając najniższy poziom w 2019 roku z 2831 tonami. W okresie styczeń-sierpień 2020 r. udało mu się uzyskać pewien wzrost (przekroczył 3880 ton) i tym samym odnotował 37% wzrost.

Średnio import imbiru ekologicznego stanowi około 11% importu imbiru w kraju. Udział ten jednak wzrósł do 12% w okresie styczeń-sierpień 2020 roku i wyniósł 8404 ton, czyli o 85% więcej niż 4500 ton, które kraj importował w tym samym okresie 2019 roku. Peru było głównym dostawcą ekologicznego imbiru w Stanach Zjednoczonych z 86,5% udziałem w okresie styczeń-sierpień 2020 r. (7267 ton). W 2019 roku Peru przeznaczyło na ten rynek 5682 ton ekologicznego imbiru.

Poprzednim głównym dostawcą były Chiny. W poprzednich latach Chiny odpowiadały za ponad 80% całego importu imbiru organicznego do USA. Jednak w okresie styczeń-sierpień 2020 r. Udział Chin spadł do zaledwie 4,7% całego importu do USA. 

Źródło: www.freshplaza.com

Europejski popyt na włoskie klementynki rośnie w szybkim tempie. A to po nieoczekiwanej sytuacji pogodowej w Hiszpanii. Włoscy producenci i firmy handlowe odnotowali znaczny wzrost zainteresowania ich produkcją po  ataku mroźnej zimy w Hiszpanii, która spowodowała starty w wielu regionach półwyspu.

Ponieważ brakuje hiszpańskich produktów, wielu międzynarodowych nabywców skontaktowało się z włoskimi firmami, aby pozyskać jak najwięcej klementynek. Ceny sprzedaży wzrosły o 0,10 € / kg, osiągając w ten sposób 0,60 € / kg (cena początkowa) za doskonałe owoce bez plam w porównaniu do 0,50 € / kg w miniony weekend.  Wciąż 60-65% produktów włoskich jest wciąż niesprzedanych na większości obszarów, a prawdopodobnie tylko połowa zbioru klementynek może zostać skomercjalizowana, ponieważ wiele owoców zostało uszkodzonych przez obfity deszcz. Ten problem znacznie podnosi koszty zbiorów, ponieważ wiąże się z koniecznością zwiększonego sortowania na polach i w zakładach przetwórczych.

Źródło: www.freshplaza.com

Zwykle w styczniu cały sektor świeżych produktów przygotowywałby się do udania się do Berlina na Fruit Logistica. W tym roku wszystko jest inne i organizatorzy biorą to pod uwagę i ze względów bezpieczeństwa zorganizowana zostanie  Fruit Logistica Special Edition. Edycja specjalna Fruit Logistica odbędzie się 18, 19,20 maja.

Dla wszystkich jest oczywiste, że w obecnych warunkach po prostu nie byłoby możliwe zorganizowanie Fruit Logistica jako imprezy na miejscu w lutym, jak zawsze. Tak więc majowa edycja specjalna Fruit Logistica 2021 daje globalnej branży świeżych produktów pierwszą od prawie 18 miesięcy możliwość spotkania się twarzą w twarz w bezpiecznym środowisku chronionym przed COVID. Miejmy nadzieję, że sytuacja w maju umożliwi spotkanie na miejscu w Berlinie.

Dla wszystkich jest wielką niewiadomą jaka będzie sytuacja związana z powszechna pandemią. Dlatego też organizatorzy mają plan B na wypadek, gdyby jednak organizacja mogła być niemożliwa także w maju. Ta nowa koncepcja edycji specjalnej Fruit Logistica to plan awaryjny.  Na tym etapie nie planowana jest impreza w czysto cyfrowej formie. Planowane jest  wydarzenie na miejscu z elementami cyfrowymi. Wszyscy wiemy, że zaufanie między kupującym a sprzedającym odgrywa kluczową rolę w branży świeżych produktów. Aby zbudować to zaufanie, oczywiste jest, że osobiste spotkania są niezbędne. Dlatego organizatorzy robią wszystko, aby były one możliwe.

Jak podaje Fresh Plaza na razie zarejestrowało się ponad 500 firm z ponad 50 krajów. Mimo że Fruit Logistica Special Edition 2021 zmniejsza całkowitą dostępną przestrzeń, nadal oferuje maksymalną liczbę zarejestrowanych firm oraz możliwość zaprezentowania swoich produktów na miejscu.

Fruit Logistica Special Edition 2021 łączy w zupełnie nowy sposób każdy obszar łańcucha wartości świeżych owoców i warzyw. Nowy kompaktowy format spotkania dzieli firmy na siedem oddzielnych segmentów lub obszarów produktowych, a mianowicie: świeże produkty, opakowania, logistyka, nasiona i nawozy, maszyny i technologie, technologie szklarniowe i sprzęt do uprawy. Prawie połowa zarejestrowanych firm pochodzi z sektora świeżych produktów, a ponad 20 procent z sektora maszyn i technologii.

Fruit Logistica Special Edition będzie obsługiwana przez szereg narzędzi online w specjalnie zaprojektowanym Virtual Market Place. Ma na celu pomóc uczestnikom lepiej zaplanować wizytę, nawiązać kontakt z kluczowymi graczami z branży i wzmocnić relacje biznesowe. Wystawcy będą mogli skorzystać  z nowego pakietu cyfrowego: obejmuje on planowanie spotkań biznesowych online, prezentację online firm uczestniczących oraz funkcje czatu. Ponadto dostęp do pełnego programu wydarzenia będzie na żywo i na żądanie. Nowy wirtualny rynek będzie dostępny online w lutym.

Jeśli chodzi o innowacyjne produkty i rozwiązania to będą one możliwe do zaprezentowania w tzw. Klubie Innowacyjnym – „The Innovation Club”. Nowy format składa się z dwóch obszarów: strefy innowacji oraz wiedzy i nagród za innowacje.

The Innovation Zone  to dedykowane stoiska wystawców dla innowacyjnych firm, które chcą na żywo zaprezentować swoje nowe produkty lub rozwiązania.

Innovation Insights & Awards obejmuje wszystkich nominowanych do nagrody Fruit Logistica Innovation Award (FLIA) i wyróżnienia za wybitne innowacje w zakresie świeżych produktów od farmy po półkę                   w supermarkecie, które trafiły na rynek w ciągu 12 miesięcy przed wydarzeniem.

Spotlight przedstawia najnowsze premiery produktów i premiery Fruit Logistica Special Edition jeszcze przed rozpoczęciem imprezy. A The Future Lab to program wydarzeń obejmujący prezentacje ekspertów na temat przyszłości branży, który koncentruje się na kolejnych produktach i rozwiązaniach, które wejdą na rynek przed 2025 rokiem.

W jakiej formie odbędą się te spotkania, czas pokaże.

Źródło: www.freshplaza.com