Almeria i Maroko na równi w eksporcie pomidorów

Stowarzyszenie Organizacji Producentów Owoców i Warzyw Almería, Coexphal, podsumowało miniony sezon w Almerii, opisując go jako dobry. Podkreśla również, jak wielkim konkurentem dla Maroka stał się andaluzyjski sektor eksportu pomidorów.

Według danych Stowarzyszenia, Almería wyeksportowała ponad 475 tys. ton pomidorów w minionym sezonie (2018/2019), co oznacza wzrost o 18% w porównaniu z poprzednią kampanią.

Z kolei Maroko eksportowało  niemalże 450 tys. ton w minionym sezonie, co oznacza wzrost o 53%. Zarówno Almería, jak i Maroko mają 15% udziału w rynku w Europie.

Firmy handlowe w Almerii są zaniepokojone nie tylko ze względu na wzrost eksportu z  Maroka, ale także z powodu ciągłego zmniejszania areału pomidorów, który stopniowo zastępowany jest w Andaluzji  przez inne uprawy.

Niemniej jednak Almería nadal ma silną pozycję lidera na poziomie krajowym. Prowincja odpowiada za 61% całkowitego eksportu hiszpańskich pomidorów.

Sezon 2018/2019 był „akceptowalny”, zgodny z okresem ostatnich pięciu lat. Ceny sprzedaży spadły o 2%, ale zostały zrównoważone o 5% wyższe zbiory, więc dochód w sektorze owoców i warzyw wzrósł o nieco ponad 3%.

Jeśli chodzi o inne produkty, to ceny i obroty generowane przez melony i arbuzy spadły w omawianym sezonie  o ponad 30%, częściowo w wyniku wzrostu wielkości produkcji (+ 40% w przypadku zwykłych melonów; + 10% w przypadku arbuzów) . Ceny papryki pozostały stabilne, a zbiory wzrosły o 6%. Ceny bakłażana wzrosły o 5%, podczas gdy zbiory pozostały praktycznie takie same. Godny uwagi jest również znaczny wzrost zbiorów cukinii (+ 28%), choć cena tego produktu spadła o 2%. Ceny ogórków spadły o 1%, a wielkość zbiorów wzrosła o 2%.

Raport Stowarzyszenia stwierdza, że ​​ceny produktów z prowincji pozostały dość stabilne w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Jednak w tym samym okresie koszty wzrosły o około 70%. Oznacza to  oczywiście dużo mniejsze zyski.

Chociaż wolumen i sprzedaż pozostają stabilne, rosnące koszty pracy oraz rosnące koszty energii i produkcji doprowadziły do ​​znacznej utraty zysków w sektorze owoców i warzyw w Almerii. Według danych stowarzyszenia handlowców marża zysku zmniejszyła się o połowę w porównaniu z poprzednią kampanią.

Koszty uprawy są znacznie niższe w Maroku. Dotyczy to w szczególności kosztów pracy w wysokości 0,90 EUR za kilogram w Almerii i zaledwie 0,01 EUR w Maroku.

Dla Hiszpanów nadszedł więc czas na podjęcie nowych kroków w celu poprawy wydajności sektora. Należy tego dokonać, stosując nowe technologie, wykorzystując roboty, poprawiając wydajność z hektara i koncentrując się na smaku, jakiego oczekują konsumenci.

Źródło: www.freshplaza.com