Kupowanie produktów ekologicznych staje się obecnie coraz bardziej modne i popularne. Ten trend mobilizuje wielu producentów do wyspecjalizowania się w produkcji ekologicznej. W wyniku tego podaż produktów rośnie, a marże handlowe maleją, co zapewne cieszy konsumentów.
Jak podaje www.freshplaza.com w chwili obecnej Hiszpania jest największym na świecie producentem produktów ekologicznych, przy czym udział tych produktów w rynku wynosi tylko 5-7%. Dla porównania w Niemczech czy Szwecji udziały te wynoszą 25 – 30%, a w Kanadzie – 40%.
Ceny produktów ekologicznych są nadal wysokie, w porównaniu z cenami produktów konwencjonalnych. Na zmianę tych cen ma wpływ z całą pewnością popyt. Im większy będzie popyt, ceny będą coraz niższe. Wśród konsumentów istnieje świadomość tego co kupują i jedzą, a podstawową barierą jest cena produktów.
Dla producentów „przestawienie się” na produkcję ekologiczną nie jest proste, a na pewno nie można tego zrobić tak po prostu. Trzeba przejść swego rodzaju okres przejściowy, który zwykle trwa około 3 – 4 lat. Takiego czasu zwykle potrzeba, aby ziemia oczyściła się ze stosowanych wcześniej środków chemicznych. To dla producenta jest zwykle okres trudny, gdyż plony są w takim okresie znacznie niższe, a i ceny produktów konwencjonalnych.
Coraz bardziej popularne jest również zaopatrywanie się w produkty ekologiczne u jednego producenta, dlatego producenci rozszerzają swoją produkcję. Często oprócz produkcji ekologicznej prowadzą oni również produkcję z zastosowaniem konwencjonalnych metod uprawy.