Trudna obecnie sytuacja z jabłkiem w Europie stwarza szansę dla hiszpańskich producentów jabłek.
Już w tej chwili hiszpańscy producenci z okolic Girony potwierdzają, iż zwracają się do nich kupcy, którzy wcześniej nie zaopatrywali się na rynku hiszpańskim. Spowodowane jest to znacznym ograniczeniem ilości niektórych odmian jabłek, jak np. Royal Gala czy Golden Delicious.
Duże zainteresowanie kupujących widać było na targach Fruit Attraction w Madrycie i znalazło swoje odzwierciedlenie w rozmowach tuż po targach.
To trudny rok dla tego sektora handlu. Ceny są znacznie wyższe niż w roku ubiegłym, ale przede wszystkim najdotkliwsze są problemy z podażą niektórych odmian.
Dla hiszpańskich producentów naturalną konkurencję stanowią producenci z Włoch. Włosi wygrywają cenowo za sprawą dofinansowania przez rząd, co na wstępie czyni jabłka hiszpańskie niekonkurencyjnymi. Fresh Plaza podaje, że co drugie jabłko konsumowane w Hiszpanii jest importowane z Włoch lub z Francji. Producenci jabłek w Hiszpanii już od lat walczą o swój rodzimy rynek poprzez informowanie i uświadamianie rynku konsumentów o zaawansowanych i bardzo nowoczesnych technologiach uprawy.