Jak podaje Fresh Plaza średnia cena pomidorów w tym sezonie jest o 29% niższa niż w poprzednim. W listopadzie marokański eksport spowodował spadek cen nawet o 38% w porównaniu z 2018 r., co spowodowało, że spadły one o 7% poniżej średniej z ostatnich 8 lat. W przypadku pomidorów Maroko w tej kampanii zwiększyło dotychczas eksport o 22%.
Ogólna analiza sytuacji rynkowej charakteryzuje się niskimi cenami i nadwyżką podaży. Wysokie temperatury powodują, że kampania pokrywa się z kampaniami w północnej Europie.
Według przedstawicieli grup producenckich niskie ceny płacone na początku tej zimowej kampanii warzywnej są konsekwencją dwóch podstawowych kwestii. Z jednej strony łagodne temperatury z września i października; z drugiej strony zastąpienie warzyw takich jak pomidory (wysoce zależne od siły roboczej) innym, takim jak bakłażan, ogórek lub cukinia, które są mniej wymagającymi uprawami o zwiększonej produkcji.
Ogólnie w północnej Europie, a zwłaszcza w Holandii, łagodne temperatury wydłużyły kampanię warzywną na otwartym terenie i spowodowały nakładanie się produkcji. Doprowadziło to do przełożenia umów z europejskimi dystrybutorami, ponieważ byli oni w stanie nadal otrzymywać dostawy od producentów z Europy Północnej.
Hiszpańscy producenci podkreślają przydatność mechanizmów wycofania z rynku nadwyżek produkcyjnych oraz znaczenia wspólnego planowania produkcji przez organizacje i ich stowarzyszenia.
Źródło: www.freshplaza.coml