W kolejnej kampanii Hiszpania wyprodukuje o 23% mniej cytryny

Fresh Plaza powołuje się na ostatni raport Ailimpo (ASOCIACIÓN INTERPROFESIONAL DE LIMON Y POMELO) dotyczący kolejnej kampanii cytrynowej. W kampanii tej Hiszpania nadal będzie wiodącym eksporterem świeżej cytryny i drugim na świecie przetwórcą soku z cytryny, olejku eterycznego i odwodnionej skórki. Jednak po rekordowym roku zbiorów oczekuje się, że hiszpańska produkcja cytryny spadnie o 23% z powodu niekorzystnych warunków pogodowych w 2021 roku.

Zgodnie z pierwszą prognozą Ailimpo dotyczącą zbiorów cytryn na przyszły sezon, szacuje się, że produkcja wyniesie 1035 000 ton. Liczba ta oznacza znaczną redukcję w porównaniu z rekordową produkcją 1 340 000 ton oczekiwaną w kampanii 2020/2021, zgodnie z bilansem tymczasowym.

Oczekuje się, że produkcja cytryny odmiany Fino spadnie o 16% i wyniesie 820 000 ton, zaś cytryna Verna przyniesie 215 tys. ton w 2022 r., tj. 40% mniej wolumenu niż w obecnej kampanii 2021.

Szacunki obniżonej produkcji związane są z niekorzystnymi warunkami pogodowymi w 2021 r., a w szczególności z  epizodami zimna, wiatru i nadmiernych opadów deszczu, które wpłynęły na kwitnienie i zawiązywanie owoców na niektórych obszarach produkcyjnych.

Ailimpo w swoich prognozach uwzględniło również efekt stopniowego wchodzenia do produkcji nowych farm, w których w ciągu ostatnich sześciu lat zasadzono 5,4 mln drzewek cytrynowych, co znajdzie odzwierciedlenie w zbiorach w kolejnych latach.

Jednocześnie Ailimpo spodziewa się, że wraz ze spadkiem produkcji nastąpi ożywienie cen płaconych producentom, które będą musiały zostać przeniesione na pozostałe ogniwa łańcucha, aby osiągnąć prawidłową równowagę cenową.

Początek sezonu we wrześniu może oznaczać koniec cytryny z półkuli południowej i sezon cytryny z Turcji, który może powrócić do normalnych wielkości zbiorów.

Większa ilość cytryny zostanie skierowana na rynek świeży i nastąpi spadek wysyłek do przemysłu, który osiągnął rekordowy wolumen w kampanii 2020-2021, powracając do wartości zbliżonych do 25% średnio przetworzonych owoców w ostatnich latach, w scenariuszu bardzo aktywnej międzynarodowej podaży soku i oleju, hiszpański przemysł będzie musiał starać się zachować konkurencyjność.

Źródło: www.freshlaza.com