Handel owocami kaki w Europie

Obecnie w handlu dostępne są owoce z półkuli północnej. Zbiory rozpoczęły się na przełomie września i października. W tym roku handel owocami kaki jest dobry i handlowcy uzyskują dobre ceny.

Hiszpania: Mniejszy urodzaj, ograniczona powierzchnia upraw. Hiszpański sezon kaki Rojo Brillante rozpoczął się we wrześniu. Ubiegły rok był dość kiepski dla producentów w Hiszpanii z powodu  rekordowego wręcz urodzaju i niskich cen. Dlatego też ograniczono areał upraw o ok. 6%. Ponadto niesprzyjające warunki pogodowe spowodowały znaczny spadek produkcji. Porównując ubiegły rok i 450 000 t zebranych owoców, to spadek można oszacować na ok. 45%. Jeśli chodzi o jakość, w tym roku rozmiary są generalnie większe, a ze względu na szkody spowodowane przez burze i gradobicia na rynku jest sporo owoców  słabszej jakości.  Kolejnym problemem hiszpańskich producentów jest ciągła walka ze szkodnikami plantacji przy ograniczeniach stosowania środków ochrony ze strony agencji rządowych.

Holandia i Belgia: Ceny rosną. Brak jest mniejszych kalibrów, które często trafiają do supermarketów.  Belgii rośnie popularność owoców kaki. Mimo dość szerokiej popularyzacji tych owoców w Belgii podaż jest obecnie większa niż popyt.

Niemcy: Niewielki brak na rynku hiszpańskich owoców kaki. Handlowcy szacują, że ilości są o ok.30-40 % niższe, niż zwykle. Liczą jednak na stabilizację, gdyż sezon kaki jest stosunkowo krótki i skończy się za około miesiąc.

Francja: Sprzedaż zwykle rośnie przed Świętami Bożego Narodzenia. Podobnie jak w Niemczech zauważalne są lekkie niedobory, ale sprzedaż jest również niewielka. Zauważalny był lekki wzrost popytu.

Włochy: Sprzedaż jest powolna, a ceny spadają. Zbiory kaki we Włoszech są dość dobre, ale handel rozczarowuje. Na rynkach hurtowych sprzedaż jest raczej powolna i ze spadającymi cenami. Opady deszczu w ostatnich dniach pogorszyły sytuację, ponieważ pogorszyła się jakość i skrócił się okres przydatności do spożycia owoców. Dotyczy to zwłaszcza kaki Persimmon. W przypadku Kaki Vaniglia sytuacja była wręcz dramatyczna z minimalnymi cenami. W przypadku Rojo Brillante sytuacja nie była dużo lepsza. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku ceny spadły o 10 procent.

Źródło: www.freshplaza.com